Novinky


Návrh nových a upravovaných študijných predmetov

15.3.2021

Riešiteľský tím nášho KEGA projektu usilovne pracuje na priebežnom plnení úloh, ktoré sme si stanovili na tento kalendárny rok.

V súčasnosti už spoľahlivo beží webový portál projektu UNIoT.sk a pribudli sem prvé študijné a metodické materiály. Keďže viacerí študenti spracovávajú svoje záverečné práce na témy úzko súvisiace s Internetom vecí, môžeme očakávať, že aj oni prispejú, po ich dokončení, k postupnému skvalitňovaniu študijných materiálov.

Keďže máme záujem o zatraktívnenie a skvalitnenie štúdia, boli pripravené návrhy na nové moderné predmety, ktoré by sa priamo zaoberali problematikou Internetu vecí:

Návrh nových predmetov k IV.png

Úpravy obsahu doterajších predmetov by sa mali dotknúť najmä predmetov: Webový dizajn, Programovanie, Umelá inteligencia a neurónové siete, Princípy počítačov, Základy elektrotechniky, Architektúry počítačových systémov, Pedagogický softvér, Databázové systémy, Počítačové siete a pod. Úpravy musia priniesť do týchto predmetov, z pohľadu študentov, jednoduchšie uchopiteľné témy, ktoré pomôžu k zvládnutiu stanovenej problematiky a súčasne ju priblížia bežnému životu.


Čo nás čaká v roku 2021?

8.2.2021

Rok ubehol ako voda a máme tu rok 2021 a s ním aj nové úlohy, ktoré je potrebné splniť v našom projekte KEGA.

Na to, aby sme na koniec tohto roka mohli konštatovať, že sme všetky ciele, ktoré sme si v projekte stanovili, splnili, boli určené čiastkové úlohy, termíny ich splnenia aj zodpovedné osoby. 

Ide o tieto úlohy:

- zakúpiť doménu UNIoT.sk a hosting pre projekt, všetko nainštalovať a odskúšať - do 28.2. - Pillár
- začať napĺňať webový portál projektu edukačnými a metodickými materiálmi - od 1.3. - všetci
- určiť predmety, ktoré sa doplnia o IoT - do 15.3. - Černák
- určiť predmety o IoT, ktoré sa novo zavedú - do 15.3. - Černák
- spracovať ILP na upravované aj nové predmety, určiť potrebný hardvér a softvér - do 30.4. - vybraní učitelia
- spracovať/upraviť elektronické kurzy nových/upravovaných predmetov v Moodle - do 30.9. - vybraní učitelia
- pripraviť sa na pilotné odskúšanie upravených a nových predmetov - do 15.9. - vybraní učitelia
- upraviť program RŠ a pripraviť sa na jeho pilotné odskúšanie - do 15.9. - Jacková
- upraviť program UTV a pripraviť sa na jeho pilotné odskúšanie - do 15.9. - Pillár
- pripraviť program Workshopu - do 30.9. - Pillár
- pripraviť návrhy projektov pre študentov na riešenie v rámci výučby predmetov - do 31.10. - vybraní učitelia
- pripraviť zámer na spracovanie VŠ učebnice + autorský kolektív - do 31.3. - Černák

Ako je vidieť, ide o náročné úlohy, ktoré na seba nadväzujú, či spolu nejako súvisia. Z tohto dôvodu je veľmi dôležité tento časový harmonogram dodržiavať. Veríme, že sa nám to podarí a úspešne zavŕšime druhý rok riešenia tohto dôležitého výskumného projektu, ktorý prinesie záujemcom o štúdium u nás zaujímavejší a atraktívnejší obsah štúdia a po jeho absolvovaní vysnívané uplatnenie v praxi.

O priebehu riešenia projektu Vás budeme priebežne informovať.

Rekapitulácia prvého roka riešenia projektu

14.12.2020

O začiatku riešenia projektu sme informovali na webových stránkach hlavného riešiteľa projektu. Ďalšie informácie budú následne zverejňované priebežne. V súčasnosti sa pripravuje samostatný server s novou, k tomu určenou doménou, ktorá bude korešpondovať s pripravovanou špeciálnou súťažou pre študentov. Tento webový portál bude slúžiť na prezentáciu výsledkov tohto projektu, štúdium záujemcov o problematiku Internetu vecí, vzájomnú výmenu informácií, skúseností, či na odbornú diskusiu.

Jednotliví riešitelia identifikovali teoretické aj praktické časti svojich vyučovaných predmetov kde je vhodné, či možné doplniť problematiku Internetu vecí a zatraktívniť tým vyučovanie pre študentov. Následne po overení týchto návrhov budú pracovať na konkrétnej aplikácii do predmetov. Je overovaná aj možnosť zavedenia nových predmetov, ktoré by sa výlučne zaoberali iba problematikou Internetu vecí. Niektoré doterajšie predmety bude zrejme možné po týchto úpravách zlúčiť. Tieto prvé poznatky, či predpoklady bude nutné v ďalšom období výskumu potvrdiť.

Bola zvolená a následne je overovaná možná hardvérová a softvérová podpora jednotlivých predmetov z hľadiska začlenenia Internetu vecí do výučby. K tomu boli z rozpočtu projektu zabezpečené prvé zariadenia, či senzory, ktoré sa javia ako vhodné na využitie v jednotlivých predmetoch. Ich reálna vhodnosť je v súčasnosti skúmaná a potrvá celý školský rok. Na základe získaných výsledkov bude následne definitívne stanovené čo a ako sa použije a bude zabezpečený primeraný počet týchto prostriedkov potrebných pre vyučovanie, priebežné aj záverečné projekty, výskum, pripravovaný workshop, špecializovanú súťaž a pod.

Je možné konštatovať, že aj napriek ťažkostiam spôsobeným epidemiologickou situáciou, sa nám podarilo dobre zvládnuť začiatok riešenia tohto projektu a splniť úlohy stanovené pre prvý rok riešenia.

Internet vecí v záverečných prácach a publikačných výstupoch

2.11.2020

Značná časť priebežných, bakalárskych aj diplomových prác v tomto roku bola zadaná do problematiky tohto projektu, čím dosiahneme väčšie zapojenie sa študentov do riešenia jeho čiastkových úloh. Taktiež niektoré záverečné práce študentov Rozširujúceho štúdia sme tento rok zamerali do problematiky Internetu vecí a vyučovania tejto problematiky na stredných, či základných školách.

Niektoré publikačné výstupy riešiteľského kolektívu v tomto roku sú už zamerané taktiež do problematiky tohto projektu.

Overovanie prvých zámerov

1.10.2020

Na základe vykonávanej analýzy stavu problematiky Internetu vecí a jej čo možno najefektívnejšieho začlenenia do výučby, boli stanovené úlohy na overenie vhodnosti hardvérovej a softvérovej podpory na tento účel. Toto overenie prebieha v teraz prebiehajúcom zimnom a následne i letnom semestri podľa jednotlivých predmetov a možností vyučujúcich. Na základe týchto výsledkov budú prijaté závery o vhodnosti, prípadne nevhodnosti, zamýšľaného využitia hardvéru a softvéru tak, aby sme v nasledujúcich rokoch pre projekt efektívne objednávali iba overené prostriedky. Následne bude riešená edukačná a metodická podpora upravených, či novo zavedených predmetov.